^Powrót na górę

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim

Slide 1 Slide 3


Z okazji Świąt Bożego Narodzenia i nadchodzącego Nowego 2018 Roku, życzymy wszystkim Państwu, którzy są związani z naszym Ośrodkiem zdrowia, wielu miłych chwil w Nowym Roku, a dzieciom i młodzieży niezapomnianych wrażeń z pobytu w naszej placówce.

Dyrekcja Ośrodka


Patron Ośrodka


Irena Sendlerowa
Uchwała Rady Powiatu...

Kontakt

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Specjalny Ośrodek
Szkolno-Wychowawczy
im. Ireny Sendlerowej
w Nowym Dworze Gdańskim

ul. Warszawska 52
82-100 Nowy Dwór Gdański
woj. pomorskie

GPS: 54.20780 N 19.13524 E

  tel. (55) 247 23 21
  fax: (55) 247 23 21
www.soswndg.pl
www.bip.soswndg.pl

Wolne lektury

Wolne lektury

Edukacyjny język obiektowy

E-podręczniki

Kynoterapia

Sentencje łacińskie

Archiwum artykułów

Statystyki

stat4u

INFORMACJE DLA RODZICÓW

Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków uczniów w Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim w roku szkolnym 2017/2018 (pdf)


Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim informuje, iż w roku szkolnym 2017/2018 ustalono następujące dni wolne od zajęć dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczych:

  • 30.10.2017, 31.10.2017, 02.11.2017, 03.11.2017
  • 30.04.2018, 02.05.2018, 04.05.2018

Podstawa prawna: § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2002 r. Nr 46 poz. 432 ze zm.)

Kalendarz roku szkolnego 2017/2018 (pdf)


Autyzm bez tajemnic

Przez cały kwiecień w Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim odbywać się będą wydarzenia związane z Miesiącem Wiedzy na Temat Autyzmu.

2 kwietnia co roku obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Celem tego dnia jest rozpowszechnianie wiedzy na temat spektrum autyzmu. Większa świadomość, czym jest autyzm sprawia, że osoby z tym zaburzeniem i ich bliscy spotykają się z większą akceptacją na co dzień. Dokładamy naszą cegiełkę do obchodów 2 kwietnia i piszemy, jak można lepiej zrozumieć zachowanie osoby z autyzmem.

A czy Ty wiesz co to jest autyzm?

Czytaj więcej...

Zacznę może od tego, że mój syn w wieku 4 lat mówił tylko kilka słów. Pani doktor pierwszego kontaktu uspokajała mnie mówiąc, że chłopcy zazwyczaj zaczynają późno mówić. Jednak nie dawało mi to spokoju i zgłosiłam się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, do pani logopedy oraz do pani psycholog i właśnie tutaj po raz pierwszy usłyszałam, że to może być autyzm. Zgłosiliśmy się do Poradni dla Dzieci z Autyzmem, tam prawie rok czekaliśmy na diagnozę, usłyszałam, że to AUTYZM oraz upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym. Diagnoza była tylko potwierdzeniem tego co już wiedzieliśmy. Cały czas współpracowaliśmy z panią psycholog, logopedą i pedagogiem,

Czytaj więcej...

"Gdybym mógł z Wami rozmawiać... Autystyczny chłopiec szuka porozumienia"

Oto książka napisana przez autystycznego chłopca, który pragnie opowiedzieć na czym polega jego choroba. Dzięki wsparciu i ogromnej pracy matki Dietmarowi udało się częściowo zapanować nad swą psychiką i zachowaniem. Chociaż porozumiewa się z innymi wyłącznie na piśmie jego listy i niezwykle osobista poezja, pozwalają bardzo dokładnie poznać świat jego przeżyć.

Czytaj więcej...

1. Autyzm można/nie można wyleczyć

To, czy autyzm może zostać wyleczony czy nie, budzi wiele kontrowersji i sporów. Należy pamiętać, że pojęcie autyzm jest używane często jako skrót myślowy dla wszystkich zaburzeń ze spektrum autyzmu. A zaburzenia te znacząco różnią się między sobą, między innymi potencjalnymi możliwościami samodzielnego życia. Zatem po tym względem nie można stawiać na równi np. zespołu Aspergera i autyzmu dziecięcego czy zespołu Retta. Dlatego pisząc autyzm mam na myśli autyzm dziecięcy (kod F84.0 wg. ICD-10).

Czytaj więcej...

„Proszę wyjść z tym niegrzecznym dzieckiem, albo je uspokoić!” – to słowa, które najczęściej słyszą rodzice autystycznych dzieci. Dlatego wolą nie chodzić w miejsca publiczne. Bo ile razy można tłumaczyć, że dziecko ma autyzm. A jeśli już przejdzie im to przez gardło, to jeszcze trzeba wytłumaczyć co to takiego jest. Nie ma bowiem w naszym społeczeństwie wiedzy czym jest to zaburzenie i jak się objawia. Dzieci nadpobudliwe ruchowo, krzyczące, wierzgające na podłodze, bijące innych, niszczące przedmioty postrzega się jako rozwydrzone, niewychowane, rozpieszczone i agresywne (przepraszam

Czytaj więcej...

Gminy mają obowiązek zapewnić dziecku odpowiednie warunki do nauki, wychowania i opieki w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej, ogólnokształcącej lub zawodowej oraz zgodnie z art.17 ust. 1 ustawy o systemie oświaty ustalić poprzez akt prawa miejscowego – uchwałę sieć szkół w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom obowiązku szkolnego.

Czytaj więcej...

Obecnie autyzm diagnozowany jest około 2-go roku życia i z reguły od razu wprowadzana jest intensywna terapia dzieci. Zatem zanim dzieci trafiają do szkoły przechodzą długą i trudną drogę terapeutyczną. Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie edukacji dziecka w nawiązaniu do zindywidualizowanego procesu terapeutycznego.

Gdy dziecko z autyzmem przychodzi do szkoły:

  • Należy poznać historię terapii dziecka, przeprowadzić wywiad;
  • Dowiedzieć się jaka forma terapii jest prowadzona;
  • Nawiązać kontakt z terapeutami prowadzącymi dziecko.

Czytaj więcej...

Twój wnuk ma autyzm! Co powinienem widzieć i o czym pamiętać?

Dziadku i Babciu!

Po pierwsze. Mówcie do mnie prostym, niedziecinnym językiem. Mam problemy z  rozumieniem mowy, dlatego mówcie do mnie używając prostych i krótkich zdań. Najlepiej  mówcie używając  tych  samych słów i zwrotów „Daj rękę”. „Idziemy na spacer”.

Czytaj więcej...

Czytasz TO, bo prawdopodobnie Twój kolega lub Twoja koleżanka z klasy ma AUTYZM. A może znasz kogoś kto mówił Ci coś na ten temat, a Ty jeszcze nie wiesz – CO TO JEST? Być może słyszałeś gdzieś i zastanawiasz się, co to za DZIWNA CHOROBA? Osoby z autyzmem wyglądają zupełnie zwyczajnie, ale ZACHOWUJĄ SIĘ INACZEJ. Trochę dziwacznie, a czasem nawet dość głupio. To AUTYZM powoduje, że ludzie tak dziwnie się zachowują.

Czytaj więcej...

Autyzm - co to jest?

Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju. Oznacza to, że autyzm jest zaburzeniem bardzo złożonym i wpływa na całe funkcjonowanie dziecka. Niektóre dzieci mają autyzm od początku, od urodzenia, a u innych pojawia się nagle, z jakiegoś powodu, ale pierwsze objawy autyzmu występują zazwyczaj przed 3 rokiem życia. Stopień autyzmu może być bardzo różny: od ciężkiego do łagodnego. Łagodną postać autyzmu nazywamy Zespołem Aspergera.

Czytaj więcej...

Mamo, Tato! Sprawdź, jak się rozwija Twoje dziecko!

1. Porównaj osiągnięcia rozwojowe Twojego dziecka z listą umiejętności rozwojowych odpowiadająca jego wiekowi.

  • Umiejętności dziecka między 12 a 18 miesiącem życia
  • Umiejętności dziecka między 18 a 24 miesiącem życia
  • Umiejętności dziecka między 24 a 30 miesiącem życia
  • Umiejętności dziecka między 30 a 36 miesiącem życia
  • Umiejętności dziecka między po 36 miesiącu życia

Czytaj więcej...

12 lipca Sejm RP uchwalił Kartę Praw Osób z Autyzmem.

Punkt 3 Karty mówi, że osoba z autyzmem ma prawo do "łatwo dostępnej, bezpłatnej i adekwatnej edukacji". Karta zapewnia też prawo do szybkiej diagnozy, odpowiednich warunków mieszkaniowych, adekwatnej terapii i wielu innych podstawowych zasobów.

Czytaj więcej...


Copyright © 2003 - 2017 SOSW im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim | wdrożenie dunaj22